Tuesday 25 March 2014

Head and Modifiers Of Syntax


Syntactic structure is deal with how words are grouped into a sentence. The beginning way to do that is has to combine each word into a phrase. Radford (2009: 39) stated that  phrases  and  sentences  are  built  up  by  a  series  of  merger operations, each  of  which  combines  a  pair  of  constituents  together to  form a larger constituent. Meanwhile, Miller (2002, 21) said “the term ‘phrase’ is applied to single words and to sequences of words. This reflects the view that a single noun such as sand occupies a slot in which a phrase could occur”. He also added that words   are   grouped   into phrases and   that   groupings   typically   bring together heads and their modifiers. Head is that certain relationships hold between words whereby one word. It controls the other words. Modifier is one or more words modify the head of a phrase.
Base on the statement above, it can simply say that phrase is words   are   grouped that typically   bring together heads and their modifiers, head close to the maintain of words while modifier is the followers of head.
The   distinction   between   heads   and   modifiers   has   been   put   in   terms of one   word,   the   head controls the other words   in   a phrase, the modifiers. If we think of language as a way of conveying information which is what every speaker does with language some of the time we can consider the head as conveying a central piece of information and the modifiers as conveying extra information, for example:
  • Expensive books
Thus in the phrase expensive books, the head word books indicates the very large set of things that count   as   books,   while  expensive  indicates   that   the   speaker   is   drawing attention not to the whole set but to the subset of books that are expensive. In the longer phrase the expensive books, the word the signals that the speaker is referring to a set of books which have already been mentioned or are otherwise obvious in a particular context. 

reference:


  • Carnie A. 2006. Syntax: A Generative Introduction. Victoria: Blackwell.

Sunday 23 March 2014

Pengertian Kurikulum



Pengertian kurikulum secara harafia

Istilah kurukulum pertama kali muncul dalam kamus webster pada tahun 1856. Kurikulum berasal dari bahasa latin Currerre yang berarti:

  • Berlari cepat 
  • Tergesa gesa 
  • Menjalani

Dari kata currerre dijadikan kata benda menjadi curriculum yang berarti:

  • Tempat berlari atau tempat perlombaan atau balapan atau lapangan perlombaan ( a place for running)

  • Jarak yang harus ditempuh dalam perlombaan atau balapan ( a rce course)

  • Kereta pacu yang membaa seseotrang dari start ke finish (chariot)

Nah, dari pengertian tersebut jelas sudah  bahwa istilah kurikulum dipakai bukanlah istilah dibidang pendidikan tetapi istilah dibidang olah raga atau atletik.

Lebih jauh dari pengenrtian kurikulum lagi yaitu:

  • Dalam kamus Webster istilah kurikulum yang dipakai dalam bidang pendidikan berarti sejumlah mata pelajaran pada perguruan tinggi. Sedangkan dalam kamus yang sama pada tahun 1953 kurikulum diartikan yakni ... a specified fixed course of study, as in a school or collage as one leading to a degree.

  • Pengertian senama dapat pula disimak menurut encylopedia Americana, yaitu Curriculum in general usage, means what is thaught by a school, particularly the subject matter of regular course. Atas dasar pengertian tersebut, dapat dikatakan bahwa kurikulum sekolah tinggi adalah program studi atau keseluruhan mata pelajaran yang diberikan di sekolah tinggi.

Pengertian kurukulum menurut para ahli
 
Pandangan tradisional

  • Wiliam B rangan dalam  bukunya “moderen Elementary Curricullum” pada tahun 1966 mengemukakan bahwa kurikulum adalah mata pelajaran atau bahan yang di ajarkan di sekolah.
  • Pandangan pertengahan abad XX

  •  Pengertian traditional juga telah berkembang pada abad pertengahan abad XX. Kurikulum diartikan sebagai “sejumlah pelajaran yang harus ditempuh oleh siswa untk kenaikan kelas atau ijazah” (Hendyat Soetopo dan Wasty Soemanto, 1986)

  • Oemar Hamalik (1975), bahwa kurikulum adalah sejumlah mata pelajaran yang harus ditempuh oleh murid untuk memperoleh ijazah
Pandangan Modern


  • Pandangan Hila Taba dalam bukunya “Curriculum Development, Theory and Practive”, mengartikan kurikulum sebagai “ a plan for learning”, yakni sesuatu yang direncanakan untuk dipelajari oleh anak-anak.

  • Pandangan Mac. Donald, Kurikulum sebagai rencana kegiatan  yang akan diajarkan untuk menuntun pengajaran
  • Pandangan Beauchamp, bahwa kurikulum sebagai dokumen tertulis yang memuat rencana untuk pendidikan peserta didik selama belajar di sekolah
Oke itu saja dulu ya....